Marketing

Zo pak je merkontwikkeling aan op social media

Social media

Een merk ontwikkelen is een bijzondere stap die je kunt gaan zetten als een ondernemer. Je gaat je merk op een andere manier benaderen, wellicht ga je wel iets aan het merk veranderen of heb je grootse plannen met het logo. Wanneer er dus een verandering plaatsvindt bij het huidige merk zal dit ook naar de buitenwereld moeten worden gecommuniceerd. Daarbij is het noodzakelijk dat er wordt gekeken naar de manier waarop je dit gaat doen, omdat klanten niet altijd van verandering houden. Zeker niet wanneer er een merk al helemaal in het brein van de consument is gebrand, wordt het niet altijd gewaardeerd wanneer dit zomaar veranderd. Het uitvoeren van merkontwikkeling en dit communiceren naar de consument kan je onder andere doen door gebruik te maken van je social mediakanalen. Hier is vaak een overgroot deel van de doelgroep te vinden en zo wordt de merkontwikkeling snel verspreid.

Hoe pak je het precies aan?

Het is goed om in de gaten te houden wie je wil bereiken en hoe. Je zou merkontwikkeling bijvoorbeeld kunnen targetten op de meest trouwe klanten om hen als eerste te laten zien dat het merk is veranderd. Dat kan je bijvoorbeeld doen door middel van Facebook advertenties. Het hoeft niet altijd een enorme ontwikkeling te zijn en kan juist ook iets zijn wat extra als bijkomstigheid aan het merk kan worden gezien en dat geeft de klanten juist een enerverend gevoel. Dan hoef je het niet geleidelijk aan te pakken, maar kan je de social mediakanalen juist inzetten om deze verandering zo snel mogelijk door te geven en de consumenten zich hier bewust van laten worden. 

Social media kanalen inzetten

Niet alleen zijn Facebook advertenties een manier om dit door te geven. Je kunt dit bijvoorbeeld doen door middel van het gebruik maken van influencers die in combinatie met de ontwikkeling van het merk een leuke post plaatsen. Ook Instagram advertenties en samenwerkingen kunnen hierbij een goede waarde toevoegen aan de merkontwikkeling. Denk daarnaast ook nog aan andere platformen, zoals YouTube waar video’s kunnen worden geplaatst van gebruikers of van de onderneming zelf met uitleg over het merk of een lancering video van de nieuwe ontwikkelingen die het merk heeft doorgemaakt. Ook Twitter is een goede tool om dit mee door te voeren en afhankelijk van je bedrijf kan je nog gebruik maken van Pinterest, Google en Snapchat. Hier kan je aan de hand van de doelgroep en het doel een keuze in maken.

Ook voor jou

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

More in:Marketing