Overig

5 valkuilen die voorkomen bij snelgroeiende ondernemingen

Onderneming

Het is fantastisch als je als ondernemer je bedrijf snel ziet groeien. Dat is een teken van succes, maar het is wel belangrijk om met een aantal zaken rekening te houden. Zo zijn er verschillende valkuilen die vaak voorkomen bij snelgroeiende ondernemingen en die je maar beter kan vermijden. Bijvoorbeeld de valkuil geen kredietwaardigheidscheck uit te voeren.

1. Geen kredietwaardigheidscheck uitvoeren

Het is ideaal om de focus op groei van je bedrijf te houden, maar vergeet daarbij niet dat zakendoen op krediet ook tot problemen kan leiden. Bijvoorbeeld als je klanten binnenhaalt, waarvan je geen zekerheid hebt dat deze in staat zijn om de rekening te voldoen. Die zekerheid krijg je wel als je een kredietwaardigheidscheck laat uitvoeren.

2. Grip verliezen op administratieve processen

Bij het snel groeien van je onderneming krijgt het administratieve proces met zwaardere belasting te maken. Het is dan ook een valkuil dat ondernemers de grip verliezen op administratieve processen. Bovendien kan dat ook met zich meebrengen dat medewerkers te veel werk krijgen en daardoor foutjes gaan maken. De cijfers zijn dan niet meer inzichtelijk en dat kan tot vervelende financiële gevolgen leiden.

3. Te snel extra personeel aannemen

Het is mooi als de zaken goed gaan en in vol vertrouwen neem je meteen maar extra personeel aan. Op korte termijn is dat wellicht prima, maar het is toch belangrijker om met de toekomst rekening te houden. Neem daarom voldoende tijd om personeel in te huren, zodat je zeker weet dat de medewerkers geschikt zijn voor de baan.

4. Geen rekening houden met debiteurenrisico

Het is geweldig om de verkoop van goederen of diensten te zien toenemen. Dan is het wel belangrijk dat de debiteur uiteindelijk ook betaalt. Wat dat betreft is er een debiteurenrisico om rekening mee te houden, want dat heeft invloed op de cashflow. Daarom is het belangrijk de debiteurenrisico’s te beperken.

5. Relatiebeheer verwaarlozen

Een andere valkuil is het verwaarlozen van het klantcontact. De groei van je onderneming kan betekenen dat je minder tijd hebt om aan relatiebeheer te besteden. Het is echter belangrijk om met je klanten in gesprek te blijven en contact te onderhouden. Zo blijf je ook op de hoogte van wat er speelt en is daarop te anticiperen. Als je het contact niet onderhoudt dan kan de zakelijke relatie onder druk komen te staan. Of het kan zelfs zo zijn dat er dan concurrenten komen die wel aandacht besteden aan de klant en deze gewoon wegkapen. Blijf dus zorgvuldig in het onderhouden van zakelijke relaties.

Ook voor jou

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

More in:Overig